- Link ophalen
- X
- Andere apps
Ook dit jaar organiseert Tijd voor Volleybal de Awards voor Beste Speler van het Jaar. Ze hebben het zelfs uitgebreid: per positie wordt er een speler verkozen en ook nog een Coach van het Jaar.
Nog altijd een mooi initiatief.
Alleen vergeten ze, net als vorig jaar, wéér de Eredivisie zitvolleybal. Ook dat is een Eredivisie. Ook daar lopen - of liever zitten - spelers rond die gewoon de beste van het jaar kunnen zijn.
Jammer.
Bij de Oscars heb je de tegenhanger: de Razzies, waar prijzen worden uitgereikt voor de slechtste films van het jaar. En je hebt de Ig Nobel Prize, voor wetenschappelijk onderzoek waarvan je je afvraagt: “wie heeft ze in vredesnaam gefinancierd?” Winnaars zijn studies over waarom bananen glad zijn, of waarom mensen tegen deuren lopen.
In het volleybal hebben we ook zulke awards: de Setup-Smash-en-Blog Awards. De prijs voor de slechtste volleybalbijdrage van het jaar. En jawel, in deze blog maken we de uitslag bekend.
Deze verkiezing is overigens in het geheel niet objectief. Gelukkig had deze verkiezing geen last van coaches die niet wilden stemmen omdat ze volgens zichzelf de coach van het jaar zijn maar daar niet op mochten stemmen.
We gunnen Arno Solkema daarom wel een eervolle vermelding voor de Setup-Smash-en-Blog Awards. Dat zal voor Arno niet voldoende zijn, want hij krijgt wederom geen prijs die hij eigenlijk wel verdiend.
Het is altijd lastig om als buitenstaander in clubzaken te mengen. Maar het lijkt er op dat dames 1 van Rivo Rijssen een eervolle vermelding aan hun eigen TC hebben gegeven. Het gehele team is in ieder geval vertrokken.
Op de derde plaats eindigt traditioneel een ploeg waar vooraf veel van verwacht werd … en die het totaal niet heeft waargemaakt: VC Limax. Na veel investering lijkt het nu in Limburg van kwaad tot erger te gaan. Dit jaar misten de heren zowel de Bene-League als de play-offs. Ondertussen wordt ook het tweede team teruggetrokken uit de Topdivisie.
Ooit begonnen als een mooi sprookje. In Limburg moeten ze oppassen dat het geen horrorverhaal wordt.
Het meest positieve nieuws uit Limburg? Dat talent Tom Boumans de longlist heeft gehaald.
Op de tweede plaats: de Nevobo. Niet vanwege poules van tien — al zullen sommige lezers dat met liefde nomineren — maar vanwege het organiseren van een wedstrijd om de derde plaats die reglementair helemaal niet gespeeld kon worden.
Dat is niet heel handig. Zeg ik met gevoel voor understatement.
En vooral zuur voor de dames van SV Dynamo.
De eerste plaats gaat dit jaar naar: de livestreams van de Eredivisie.
Het ziet eruit alsof wedstrijden per ongeluk met een beveiligingscamera uit 2004 worden opgenomen. Haperende verbindingen. Scoreborden die verdwijnen. Geluid dat klinkt alsof iemand een microfoon heeft laten liggen in een gymzaal drie straten verderop. Of simpelweg: geen commentaar.
En als er wél commentaar is, is het — met alle respect voor de vrijwilligers — soms pijnlijk amateuristisch. Maar misschien zit daar precies het probleem: commentaar geven is een echt vak.
Gelukkig zijn daar soms uitzonderingen. Bij VC Utrecht zitten een aantal commentatoren die er echt iets leuks van maken. En bij Apollo 8 hoorde ik bij één uitzending Apollo 8 dames drie die met hoorbaar plezier en humor verslag deden. Het kan dus wel.
Alles bij elkaar: absoluut nog géén reden voor een eerste plaats bij de Setup-Smash-Awards.
Die eer gaat namelijk naar de Bene-League streams. En vooral naar het privilege om daar € 2,50 per wedstrijd voor te mogen betalen. Zo’n € 80 als je alles wilde zien. Daar heb je ruim een half jaar Netflix voor. Mijn zaterdagavonden waren dus met series gevuld.
Ook de Eredivisie is inmiddels bezweken aan de abonnementenziekte. Alles moet verkocht worden als ‘sportstream’. Prima. Maar als je serieus geld vraagt, moet er ook serieuze kwaliteit tegenover staan. Begin dáár eens.
Wat dat betreft: chapeau voor Tijd voor Volleybal in samenwerking met Omroep Gelderland. Dat zag eruit als volleybaltelevisie. Beeld, tempo, commentaar. Hier en daar nog wat onwennig, maar een stevige basis.
Als het livestream-amateurisme van de Bene-league de sport vooruit moet helpen, dan vermoed ik dat we dezelfde afgrond tegemoet gaan die in Limburg al voorzichtig in zicht komt.
Tot zover de Setup-Smash-en-Blog Awards van dit jaar.
Hopelijk levert komend seizoen weer een prachtig lijst glorieuze volleybalmissers op… en mag ik daar opnieuw met een knipoog er een vrolijke blog over schrijven.
En het komt omdat ze dicht zitten. Waarom mensen tegen deuren lopen ....
- Link ophalen
- X
- Andere apps


.jpg)
Reacties
Een reactie posten