- Link ophalen
- X
- Andere apps
Als een verantwoord blogschrijver vraagt de blog over het Doel om een vervolg. Want als “kampioen worden” geen handig doel is, wat werkt dan wél?
En ja, ik baseer me op wetenschap, onderzoek en logica. Dus als dat niet jouw ding is: dit is een mooi moment om af te haken.
Maar.
Slechte doelen leveren vaak meer problemen op dan géén doel.
Wat kenmerkt doelen die wél werken?
Allereerst: het moet een teamdoel zijn. Teams waarin individuele doelen zwaarder wegen dan het gezamenlijke doel presteren vaak minder goed. Iedereen loopt heel hard, maar niet per se dezelfde kant op.
Daarnaast moet het doel door iedereen begrepen en onderschreven worden. Een doel dat leeft. Commitment.
Een interessant detail uit onderzoek: teams met duidelijke prestatiedoelen doen het gemiddeld beter dan teams met alleen leerdoelen. Alleen “we willen beter worden” is vaak onvoldoende. Willen winnen of concrete prestaties leveren helpt wél — mits het doel gedrag stuurt.
In dat soort onderzoek wordt daarbij vaak onderscheid gemaakt tussen resultaatdoelen en procesdoelen.
Resultaatdoelen gaan over wat je uiteindelijk wilt bereiken: winnen, kampioen worden, promoveren.
Procesdoelen gaan over wat je moet dóen om daar te komen: hoe je speelt, hoe je traint, hoe je keuzes maakt onder druk.
Het interessante? Teams die hun doelen vertalen naar procesdoelen — naar concreet gedrag — presteren structureel beter dan teams die blijven hangen in alleen het gewenste eindresultaat.
Kortom misschien is dit wel het belangrijkste criterium:
Een doel moet het gedrag direct beïnvloeden. Een goed doel stuurt wat je vandaag doet op training.
Wat je doet in set twee? Wat je doet bij 23-23?
“Wij gaan voor het kampioenschap” stuurt dus geen enkel concreet gedrag. Het zegt niets over hoe je wilt spelen. Het geeft geen richting bij twijfel. Het bevat te veel factoren waar je geen controle over hebt: scheidsrechters, tegenstanders, blessures.
Hoe minder controle een team ervaart over een doel, hoe kleiner het motiverende effect.
Jawel. Alles gebaseerd op onderzoek. Op logica. Wetenschap.
Zoals gezegd: je had al mogen stoppen met lezen.
Maar als je toch tot hier bent gekomen, mag je nog steeds doen wat je wilt. Trek je niks aan van wetenschap. Trek je niks aan van deze blog.
Roep vooral: “wij willen kampioen worden".
Graag zelfs!
Want dan worden wij wel gewoon kampioen.
- Link ophalen
- X
- Andere apps


Reacties
Een reactie posten